TGLS logo

Tgls-tegelwerken-utiliteitsbouw-den-haag-cs-8
Tgls-tegelwerken-utiliteitsbouw-den-haag-cs-17
Tgls-tegelwerken-utiliteitsbouw-den-haag-cs-16
Tgls-tegelwerken-utiliteitsbouw-den-haag-cs-2
Tgls-tegelwerken-utiliteitsbouw-den-haag-cs-14
Tgls-tegelwerken-utiliteitsbouw-den-haag-cs-10
Type project
utiliteitsbouw
Opdrachtgever
Strukton
Locatie
Den Haag CS
Realisatieperiode
2013 tot eind 2014
Partners
VLRN!
VanDeVloeren

Den Haag Centraal

Een enorme klus: 6.360 m2 vloeroppervlak en trappen voor de nieuwe openbaar vervoer-terminal Den Haag Centraal Station. Maar wat doe je als vakmanschap en ervaring je vertellen dat de steen die het bestek voorschrijft misschien niet de beste keuze is? En de zandcementdekvloer minder dan de helft van de voorgeschreven dikte mag bedragen? We verlieten de gebaande paden op een weg die niet alleen langs productinnovaties voerde, maar ook naar China.

Den Haag CS is de afgelopen jaren ingrijpend vernieuwd. De nieuwe OV-terminal, zoals het station wordt genoemd, bleef gedurende de bouwwerkzaamheden ‘gewoon’ in gebruik. Geen klein bier, met 190.000 reizigers en passanten per dag. Samen met VanDeVloeren zorgde TGLS! voor de tegel- en zwevende zandcementdekvloer, die boven op de bestaande vloerverwarming werden aangebracht. ‘Een groot voordeel voor aannemer Strukton, die hierdoor één aanspreekpunt had voor alles wat met de vloer te maken heeft’, licht Patrick de Winter de samenwerking toe. ‘De vloer werd in delen aangelegd, zodat dit optimaal aansloot bij de overige constructiewerkzaamheden en de reizigers geen hinder bezorgde.’

TGLS! tegelwerken zorgde voor de natuursteen vloer op Den Haag CS.


In het kort:

  • Nieuwe vloer OV-terminal Den Haag
  • 190.000 reizigers en passanten per dag
  • Geopend tijdens werkzaamheden
  • 6.360 m2 tegelvloer, trappen en zwevende dekvloer
  • Zwevende zandcementdekvloer slechts 3,2 cm dik
  • 29.376 maatgemaakte natuurstenen tegels
  • Geïmporteerd uit China

Zwevende zandcementdekvloer van slechts 3,2 cm

TGLS! en VanDeVloeren schoven vroeg in het proces aan, een aanpak die meteen al zijn vruchten afwierp. Patrick: ‘Bij het bestuderen van het bestek zagen wij dat de gekozen steen niet was opgewassen tegen de bijna tweehonderdduizend paar reizigersbenen die de vloer dagelijks belasten.’ ‘Maar dat was niet het enige. Voor een goede aansluiting op de trappen was in het ontwerp slechts ruimte voor een dekvloer van maximaal 3,2 cm. De richtlijnen schrijven een zwevende zandcementdekvloer voor van ten minste 7 cm. Je kunt ook kiezen voor een anhydrietvloer. Aangezien het hier gaat om een semibuitenvloer, vonden wij dat vanwege vocht en weersinvloeden onverstandig.’

En toen? ‘Op zoek naar een oplossing’, vervolgt Patrick. ‘Met de opdrachtgever hebben we gezocht naar een alternatief en monsters voorgelegd aan de architect. Samen met een Duitse fabrikant hebben we vervolgens een mengsel ontwikkeld voor een dunnere dekvloer die aan alle eisen voldoet. Uiteindelijk hebben we 6 verschillende testvloeren neergelegd en na 28 dagen gemeten. Hieruit bleek dat ons voorstel voldeed aan de gestelde eisen: een duidelijk verhoogde buigtreksterkte en een hoge druksterkte van bijna 50 N per mm2. En dus slechts 3,2 cm dik. Deze vloer is uniek in Nederland.’

De ultradunne zwevende zandcementdekvloer wordt aangebracht op Den Haag Centraal Statino.


Natuursteen geïmporteerd uit China

De natuursteen die werd gekozen, is afkomstig uit China. ‘Om het proces tot in detail te kunnen sturen en de kwaliteitswensen en -eisen goed in de hand te houden, zijn we daarheen gegaan voor controle en selectie,’ legt Patrick uit. ‘Tijdens het bezoek werd duidelijk dat de Chinese werkplaats in zeer korte tijd al veel granietblokken op maat had gezaagd. Over de planning hoefden we ons dus geen zorgen te maken. De maatvoering en haaksheid bleken de verwachtingen te overtreffen, voor het verloop van de dikte van de tegels hebben we aanvullende kwaliteitsafspraken gemaakt.’

Na het bezoek zijn de tegels naar Nederland verscheept, een proces dat inclusief inklaring al gauw acht tot tien weken in beslag nam. Een strakke planning was dus essentieel, te meer omdat er veel verschillende bouwwerkzaamheden plaatsvonden in de nieuwe OV-terminal, die allemaal nauwkeurig op elkaar waren afgestemd. De vloer werd in delen gelegd, zodat de verschillende processen en werkzaamheden optimaal op elkaar aansloten en vertraging van het bouwproject werd voorkomen. Ook hadden de reizigers er op deze manier zo min mogelijk hinder van. Lastig? Voor Patrick is het all in a day’s work: ‘We zijn niet anders gewend’, verklaart hij.

Voor de tegelvloer van het nieuwe Centraal Station in Den Haag importeerde TGLS! natuursteen uit China.


De voordelen van vroeg aansluiten

Door al zo vroeg in het proces aansluiting te krijgen, voorkwamen TGLS! en VanDeVloeren dat een ongeschikte steensoort werd gebruikt. Het alternatief dat zij aandroegen, werd uitgebreid getest. Daarbij ontwikkelden ze een zwevende dekvloer die – uniek voor Nederlandse begrippen – ruim de helft minder dik is dan de voorgeschreven dikte, maar toch aan alle eisen voldoet. Ook de kwaliteitscontrole en logistiek rond de vanuit China geïmporteerde natuurstenen tegels namen ze voor hun rekening, en dat allemaal zonder vertraging. ‘Dat is precies het grote voordeel van vroeg aansluiten: je kunt problemen tackelen voordat ze optreden. Dat scheelt enorm veel tijd, geld en gedoe’, legt Patrick nog maar eens uit.

Ketenpartner

‘We zien daarom steeds vaker dat een aannemer ons uitnodigt om al in het aanbestedingstraject mee te denken, als ketenpartner zogezegd’, vervolgt Patrick. ‘Je schrijft dan als bouwteam in op het traject. Doordat je vooraf kennis deelt en werkt aan een gemeenschappelijk doel, kun je prijzen samenvoegen en zo een heel scherpe aanbieding doen. En dat niet alleen. Je voorkomt ook dat je te laag inschrijft, omdat je door het kennisdelen alvast kunt uitwerken waar je later tegenaan loopt.’

Nieuwe ontwikkeling

Is dat een nieuwe ontwikkeling? Patrick: ‘Ja, wij zien dat echt als trend in de markt, dat je in een vroeger stadium om tafel gaat om te kijken of je samen, als bouwteam, een project kunt krijgen.’ Zoals de vloer van de OV-terminal Den Haag laat zien: de voordelen van deze aanpak zijn legio.


Terug naar overzicht